Fagrådet for Olav Thon Stiftelsens nasjonale Pris for fremragende undervisning, legger
med dette frem sin innstilling for 2025.
De innstilte har alle utvist stor kreativitet og pedagogisk nyvinning i sin undervisning og veiledning.
Fagrådet
Fagrådet består av professor Lise Øvreås (Universitetet i Bergen), professor Hilde
Grimstad (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) og professor Knut Martin
Mørken (Universitetet i Oslo).
Av et samlet antall på 22 nominerte til årets pris, foreslår Fagrådet at det tildeles i alt ni (9) priser for fremragende undervisning i 2025, hver på NOK 500 000,-, til sammen NOK
4 500 000,-.
Vinner av Olav Thon Stiftelsens Pris for fremragende undervisning 2025 går til (alfabetisk sortert på etternavn):
Professor Katja Enberg, Institutt for biovitenskap, Universitetet i Bergen Katja Enberg (født 1977)
Katja Enberg ble ansatt som førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen i 2018, og fikk opprykk til professor fra 2020. Hun er en aktiv og produktiv forsker, med 45 publikasjoner i forskningstunge tidsskrifter mv. I en lang periode var hun forsker ved Havforskningsinstituttet. På UiB har hun tatt lederskap for Faggruppe Fiskeri- og Marinbiologi, etablert Bærekraftskollegiet som er et tverrfaglig forum for undervisning og etablert undervisningsemner som har inkludert fire måneder over Stillehavet med 86 studenter. Hun er programstyremedlem på både det tverrfaglige masterprogrammet i bærekraft og masterprogrammet i biologi. Videre har hun ledet Bergen Summer Research School, for å nevne et utvalg av en sammensatt undervisningsportefølje. Katja Enberg har i tillegg veiledet mange PhD-studenter og postdoktorer, og fått et stort prosjekt innen bærekraftig bruk av havets ressurser. Hun har vært nestleder i Akademiet for yngre forskere. Enbergs undervisning – og forskning – har bærekraftige matsystem som et hovedfokus, og kombinerer teoretiske og empiriske metoder, tokt og feltarbeid. Undervisningen hennes er bygd rundt studentaktive læringsformer og hun deler erfaringer med andre gjennom foredrag og artikler om undervisning.
Professor Dag Kristian Dysthe, Institutt for fysikk, Universitetet i Oslo Dag Kristian Dysthe (født 1965)
Dag Kristian Dysthe har arbeidet med å utvikle nye undervisningsmetoder, basert på tverrfaglig og forskningsbasert undervisning. Han har lagt ned store ressurser i stadig å utarbeide nye, engasjerende problemstillinger og i å gi studentene trening og undervisning for å utruste dem med kunnskap og ferdigheter de trenger. Dysthe er opptatt av at studentene skal beholde nysgjerrigheten, engasjementet og mestringsfølelsen. Konkret kan nevnes at Dag Kristian Dysthe har utviklet tverrfaglige kurs, prosjekter og masterprogram, integrert numerikk (løsning av ligninger mv.), eksperimenter og teori i utdanningen, innført systematisk trening og opplæring i vitenskapelig skriving for masterstudenter og latt studentene analysere, evaluere og skape (dvs. anvende også toppen av pyramiden i den såkalte Blooms taksonomi). I tillegg legger Dysthe store vekt på prosjektbasert undervisning, som blant annet er initiert av og tilrettelagt for studentdrevet innovasjon.
Professor Abhik Ghosh, Institutt for kjemi, UiT-Norges arktiske universitet Abhik Ghosh (født 1965)
Abhik Ghosh har vunnet priser for undervisning ved UiT, inkludert studentenes pris for beste lærer ved Fakultetet for naturvitenskap og teknologi. Ghosh har et sterkt engasjement for undervisning og har utrettet en imponerende innsats i kjemiundervisningen gjennom en mannsalder. Abhik Ghosh har undervist på grunnkurs i kjemi i hvert år siden ansettelsen i 1996. De første årene bygget han opp et nytt kurs i generell kjemi, Introduksjon til kjemi og kjemisk biologi, som erstatning for et kurs han mente var basert på foreldete metoder. Deretter utviklet Ghosh et nytt grunnkurs i uorganisk kjemi. Over de siste tre årene har han ledet Center for Sustainable STEM Education. Som en del av senteret har Ghosh sammen med en kollega blant annet organisert en rekke aktiviteter som bachelorgradsforskning, prosjektoppgaver for funksjonshemmede studenter, invitert og hatt besøk av en rekke gjesteforelesninger som er verdenskjente forskere og forelesere. I tillegg til å holde mange populærvitenskapelige foredrag, både internasjonalt og i Norge, har Abhik Ghosh skrevet flere populærvitenskapelige artikler på både engelsk og norsk, som er publisert i ledende tidsskrifter.
Professor Thomas Gjesteland, Institutt for ingeniørvitenskap, Universitetet i Agder Thomas Gjesteland (født 1981)
Thomas Gjesteland har gjennom sin karriere vist en enestående evne til å inspirere og engasjere studenter, samt bidratt betydelig til utviklingen av matematikkundervisningen ved flere institutter ved universitetet. Han har ledet Universitetet i Agders Senter for fremragende utdanning, «MatRiC», og bidratt betydelig til å prege matematikkutdannelsen både ved Universitetet i Agder, men også nasjonalt og internasjonalt. Gjesteland har 17 års undervisningserfaring fra Høgskolen på Vestlandet (HVL), Universitetet i Bergen (UiB) og UiA. Ved UiB underviste han på Master og PhD-nivå innen romfysikk. Ved UiA har han hovedsakelig undervist matematikk og fysikk på Bachelornivå for ingeniørstudenter i tillegg til veiledning av Master og PhD studenter. Thomas Gjesteland får svært positive tilbakemeldinger fra studentene. Evalueringer viser at studentene setter stor pris på hans engasjerende undervisningsstil, hans evne til å gjøre komplekse emner forståelige, og hans vilje til å tilpasse undervisningen etter studentenes behov. Hans innsats for å skape et godt læringsmiljø blir spesielt fremhevet i studentenes tilbakemeldinger.
Professor Monica Jordheim, Kjemisk institutt, Universitetet i Bergen Monica Jordheim (født 1979)
Monica jordheim har gjennom hele sin akademiske karriere vist et sterkt engasjement for undervisning, læring og læringsmiljø. Allerede som PhD-student søkte hun aktivt undervisningsmuligheter og utviklet ulike undervisningsopplegg. Jordheims betydning som entusiastisk, initiativrik og drivende utdanningsleder kan vanskelig overvurderes. Hun har utvidet konseptet «trygt og inkluderende lærings- og undervisningsmiljø» til å omfatte både studenter, undervisere, ingeniører og undervisningsassistenter (dvs. PhD-, master- og bachelorstudenter). Et av hennes hovedfokus er omfattende studentinvolvering og kommunikasjon, gjennomført bl.a. i form av hyppige dialogmøter med studentene gjennom de første tre semestrene av studiet, bruk av studentfokusgrupper, og involvering av studentene som partnere i utviklingsprosesser. Den tredje strategiske målsetningen for hennes pedagogiske utviklingsarbeid ved instituttet, har vært å videreutvikle det tradisjonelle kjemilaboratoriet til en effektiv og moderne læringsarena.
Førsteamanuensis Børge Lillebo, Fakultet for medisin og helsevitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Børge Lillebo (født 1982)
Bjørge Lillebo har gjennom mange år bidratt til medisinstudiet ved NTNU både som underviser, gjennom utdanningsledelse og pedagogisk utviklingsarbeid. Spesielt som prosjektleder og stedlig ansvarlig for et desentraliserte studieløp ved Sykehus Levanger har han gjort en enestående innsats for å skape en studiemodell bygget på prinsipper fra læringsvitenskap og internasjonale erfaringer. Dette har han gjort ved å tilpasse en studiemodell den lokale konteksten ved Sykehus Levanger. Studentenes læring og profesjonelle utvikling står sentralt i studiemodellens oppbygging og i hvordan Børge Lillebo selv møter studentene når han skal undervise. Lillebo sine egne undervisningsmetoder bygger på prinsipper fra læringsvitenskap. Denne holdningen merkes av studentene som nominerte han for «Årets underviser» ved medisinstudiet NTNU og «Årets underviser i medisinsk grunnutdanning» i 2022. Børge legger stor vekt på gjennomsiktighet og selvinnsikt, og oppfordrer både studenter og leger til å identifisere og erkjenne hva de ikke kan. Dette skaper et læringsmiljø hvor samarbeid, lytting og deling står sentralt, og hvor studentene lærer å utvikle både seg selv og andre.
Professor Marius Lysaker, Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag, Universitetet i Sørøst-Norge
Marius Lysaker (født 1973) har varierte erfaringer med undervisning på flere nivåer, også innen etter- og videreutdanning. Han har bred erfaring som veileder av masterstudenter og kandidater på ph.d.-nivå. I beskrivelsen av de pedagogiske grunnprinsippene hans undervisning bygger på, er det vektlagt hva som fremmer læring hos studentene. Relevans er et sentralt omdreiningspunkt. Lysaker oppfattes å være som en «brobygger» mellom student og læringsmål, student og forskning og student og yrkesliv. Hans forberedelser til undervisning og sentrale aspekter ved selve undervisningen fremstår som svært systematisk. Gjennom beskrivelse av ulike deler i denne tidslinjen kan man se hvordan Marius Lysaker får frem et systematisk arbeid over tid med utvikling av egen undervisning. Han trekker inn samarbeid med studentene om tilpasning av undervisningen ut fra det studentene har behov for fordypning i.
Førsteamanuensis Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo
Omid Mirmotahari (født 1980) Omid Mirmotahari har med stor kreativitet utforsket nye læremetoder ved Institutt for informatikk. Dette har resultert i betydelige forbedringer i undervisningen og studentopplevelsen ved institutt for informatikk UiO. Han er meget godt likt av studentene og viser en genuin interesse for å tilrettelegge for økt læring og å bidra med stort engasjement for studentenes sosiale trivsel. Han er særlig opptatt av å inkludere studentene i utviklingen av pedagogiske metoder og er opptatt av å dele sine erfaringer i kollegaveiledning. Sånn sett er Mirmotaharis engasjement og innsikt i undervisning og veiledning, ikke bare av betydning for studentene direkte, men vel så mye for utviklingen av lærerpersonalet og instituttets undervisnings- og veiledningsarbeid. Hans tilnærming i undervisningen er preget av en imponerende åpenhet for studenttilbakemeldinger, noe som understreker hans filosofi om å sette studentenes behov og erfaringer i sentrum. Dette er avgjørende for god utdanning og godt læringsmiljø. Omid Mirmotaharis innsats for aktivt å søke etter, og lytte til studentenes synspunkter og forslag viser en praksis som er verd betydelig anerkjennelse. Videre har han vektlagt det som kan betegnes som studentenes «akademiske opplevelser», noe som reflekterer de kvalitetene og verdiene han vil videreføre til studenter og kolleger.
Førstelektor Lex Nederbragt, Institutt for biovitenskap, Universitetet i Oslo Lex Nederbragt (født 1972)
er en dedikert og innovativ underviser som kontinuerlig forbedrer sin undervisning basert på kunnskap om læring og evaluering av undervisningsopplegg. Han er ikke redd for å prøve ut nye tilnærminger til undervisning, og omstiller seg raskt når studentene melder tilbake om problemer med læring i et kurs. Nederbragt har en unik evne til å se studentene, og ta dem på alvor. Han regnes blant pionerene i å innpasse beregninger i biologiutdanningen. Nederbragt har et stort engasjement i å innarbeide digital teknologi på en pedagogisk god måte. Lex Nederbragt viser en dyp forståelse for de utfordringene studentene står overfor spesielt når det gjelder å lære programmering i en biologisk kontekst. Nederbragt erkjenner at programmering kan være en krevende disiplin å mestre, med mange elementer å håndtere samtidig med syntaks, problemløsningsstrategier og den faglige konteksten. Han er spesielt oppmerksom på at de fleste biologistudenter sannsynligvis ikke har valgt studiet med tanke på å lære programmering, og for å imøtekomme disse utfordringene iverksetter Nederbragt innovative undervisningsmetoder forankret i pedagogisk forskning.
(i)Tekstene er basert på nominasjonstekstene fra forslagsstillerne og Fagrådets vurderinger av disse.
Den nasjonale prisen for fremragende undervisning er på NOK 500 000,- til hver vinner.
Innstillingen er basert på faglige vurderinger av samtlige nominerte fra uavhengig
sakkyndig i Norden.
Alle tre fagrådsmedlemmer har av habilitetsårsaker ansett seg inhabile for vurdering
av nominerte fra egen institusjon. De har derved ikke deltatt i beslutningen om å
innstille disse